Лобода
Л.
Технологія навчання старшокласників за допомогою словника-довідника
«Література в національному вимірі» / Людмила Лобода //
Проблеми української термінології СловоСвіт 2010
: міжнар. наук. конф., 1−2
жовтня 2010 р. : доповідь
Людмила Лобода Чернігівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені К. Д. Ушинського
Технологія навчання старшокласників за допомогою словника-довідника «Література в національному вимірі»
У методиці викладання української літератури проблема національного з відомих причин довгий час була під забороною. Відтак і категорії національного, усі дефініції, поняття, терміни були в Україні не розроблені. У системі шкільних предметів література, що вивчається як мистецтво слова, найтісніше пов’язана із засвоєнням термінології. Так само, як категорії національного й народного в мистецтві перебувають у тісній єдності. Із метою розв’язання цілої проблеми, що постала з ряду упущень, нами було укладено словник-довідник з понятійно-термінологічним інструментарієм, що охоплює різні галузі соціально-гуманітарних наук: філософії й політології, мовознавства й літературознавства, антропології й націології, етнографії й соціології, історії України й правознавства, релігієзнавства й культурології, психології й етики, україно- й етнодержавознавства, природознавства й естетики та ін., що розвинулись навколо феномена «Україна і світ». У контексті конкретно-національного введено ментальні концепти: пам’ять, розум, думка, розуміння, свідомість і т. ін. Усі категорії національного осмислено, спираючись на образно ілюстрований у літературі досвід життя українського народу. Для полегшення сприймання термінології підібрано морфологічні, синтаксичні, словотвірні, фразеологічні, фонетичні, ідеографічні, стилістичні, контекстуальні синоніми; залучено й окремі антонімічні ряди.
|